Monday 5 June 2023

Kehabisan Tunai, Tiada Tunai, Tiada Masalah: Pembayaran Digital Tanpa Tunai Rentas Sempadan di Thailand Bagi Pelancong Malaysia

KEHABISAN TUNAI, TIADA TUNAI, TIADA MASALAH: PEMBAYARAN DIGITAL TANPA TUNAI RENTAS SEMPADAN DI THAILAND BAGI PELANCONG MALAYSIA

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera

Beberapa pilihan pembayaran digital tanpa tunai (seperti QR Code, e-Wallet) yang boleh digunakan di Thailand oleh pelancong Malaysia. Berikut adalah beberapa perkhidmatan pembayaran digital yang disediakan oleh pembekal perkhidmatan dari Malaysia:


DuitNow QR: Pilihan pembayaran tanpa tunai DuitNow QR dari Malaysia boleh digunakan di Thailand. Perkhidmatan ini membolehkan anda mengimbas QRIS Thailand (Quick Response Code Indonesian Standard) dan membayar dalam mata wang tempatan menggunakan akaun bank atau e-dompet anda.

BigPay:  Anda boleh menggunakan BigPay di Thailand untuk kedua-dua pembayaran dalam talian dan luar talian. BigPay telah memberi sokongan kemudahan untuk pembayaran QR rentas sempadan di Thailand, membolehkan anda mengimbas kod QR PromptPay Thailand dan membayar dalam mata wang tempatan menggunakan baki BigPay anda. Hanya pengguna BigPay Malaysia dapat menggunakan ciri pembayaran QR rentas sempadan di Thailand.

Touch 'n Go eWallet: Anda boleh menggunakan Perkhidmatan Pembayaran Rentas Sempadan untuk membayar di peniaga/pedagang yang mengambil bahagian di Thailand dengan menunjukkan kod QR anda kepada pedagang. Pedagang akan mengimbas kod QR anda dan menolak amaun daripada baki Touch 'n Go eWallet anda. Anda perlu mengaktifkan “Perkhidmatan Pembayaran Rentas Sempadan” untuk kegunaan di Thailand terlebih dahulu.

Aplikasi MAE Maybank : Pilihan pembayaran tanpa tunai aplikasi MAE Maybank dari Malaysia boleh digunakan di Thailand. Aplikasi ini membolehkan anda mengimbas kod QR PromptPay Thailand dan membayar dalam mata wang tempatan menggunakan akaun Maybank anda.

TrueMoney: Anda boleh menggunakan TrueMoney eWallet untuk membayar di pedagang yang mengambil bahagian di Thailand dengan mengimbas kod QR mereka atau memasukkan nombor telefon mereka. Anda juga boleh menggunakan TrueMoney untuk menghantar wang ke Thailand atau menerima wang dari Thailand.

GrabPay: GrabPay ialah dompet mudah alih yang digunakan secara meluas di Malaysia, dan ia juga boleh digunakan di Thailand untuk pelbagai perkhidmatan, termasuk pengangkutan, penghantaran makanan dan pembayaran dalam talian.

Boost: Boost ialah satu lagi dompet mudah alih popular di Malaysia yang membolehkan pengguna membuat pembayaran tanpa tunai. Ia diterima oleh semakin ramai peniaga di Thailand juga.

Sila ambil perhatian bahawa penerimaan pilihan pembayaran ini di Thailand mungkin berbeza-beza, dan adalah idea yang baik untuk menyemak dengan peniaga/pedagang atau pembekal perkhidmatan terlebih dahulu untuk memastikan mereka menerima kaedah pembayaran tanpa tunai pilihan anda.

Untuk menggunakan pilihan pembayaran ini, sila semak dengan penyedia perkhidmatan pembayaran digital anda bagi mengaktifkan penggunaan di Thailand. Kadar pertukaran matawang dan caj tambahan dikenakan juga perlu di ambil kira. Jika sudah di tahap kecemasan, asal pembayaran dapat dibuat untuk menyelesaikan masalah dihadapi mungkin sesuatu yang lebih berharga sebagai pilihan terakhir.

Semoga sedikit info ini memberi manfaat pada semua.

Terima kasih kerana melayari blog ini.

Wassalam,

Fauzy

Follow@Twitter:  
View web version if you have problem in viewing mobile version

No comments:

Post a Comment