Monday 5 June 2023

Sekatan Perjalanan Thailand (Kemaskini Mei 2023)

 SEKATAN PERJALANAN THAILAND (KEMASKINI Mei 2023)


Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera

 Kemaskini setakat  Mei 2023 bagi persediaan atau merancang perjalanan ke Thailand



Pelancong yang memasuki Thailand tidak perlu menunjukkan Bukti Pemvaksinan atau keputusan ujian COVID-19. Semua pengembara boleh pergi ke Thailand secara bebas tanpa sebarang sekatan COVID.

Pengembara tidak perlu mendapatkan Pas Thailand atau Sijil Kemasukan (COE). Tidak perlu memuat turun sebarang aplikasi mudah alih.

Insurans Perjalanan masih sangat disyorkan apabila anda melancong ke Thailand.

Insurans Perjalanan adalah wajib bagi pengembara yang negara destinasi seterusnya memerlukan mereka melakukan ujian RT-PCR di Thailand sebelum melakukan perjalanan ke negara tersebut. Kesahan insurans mesti meliputi tempoh penginapan di Thailand +7 hari.

Sebelum anda pergi ke Thailand, anda harus membeli insurans perjalanan anda untuk perlindungan anda bagi menampung keseluruhan perjalanan anda ke Thailand dan sebagai langkah persediaan untuk sebarang musibah yang tidak dijangkakan lebih-lebih lagi memandu kenderaan atau menunggang motorsikal sendiri.

Sila pastikan pasport anda sah untuk sekurang-kurangnya 6 sebelum tamat tempoh untuk keperluan kesahihan pasport. Di bawah program Pengecualian Visa, tempoh penginapan setiap lawatan ialah 30 hari untuk pemegang pasport Malaysia memasuki Thailand di bawah Visa pelancong.

Warga asing yang tiba di Thailand biasanya dikehendaki memberikan alamat di Thailand ketika mengisi borang imigresen. Pengembara boleh menyediakan penginapan peribadi seperti rumah atau pangsapuri. Pengembara yang memilih untuk menginap di hotel mesti menempah hotel lebih awal.

Entri terdahulu untuk prosedur memasuki Thailand:



Semoga sedikit info ini memberi manfaat pada semua.

Terima kasih kerana melayari blog ini.

Wassalam,

Fauzy

Follow@Twitter:  
View web version if you have problem in viewing mobile version

No comments:

Post a Comment